Brandul Schumacher

Imediat dupa ce s-a anuntat faptul ca inlocuitorul lui Felipe Massa in Marele Premiu de Formula 1 al Europei va fi legendarul Michael Schumacher lucrurile au explodat. Stirile sportive din tara au reinceput sa aloce spatiu Formulei 1, in detrimentul unor imagini cu catei pe placi de snowboard. Frenezia s-a materializat insa in cifre. Mai exact, in bani. Marele Circ si Ferrari au castigat, in cele aproximativ doua saptamani in care lumea stia ca Schumacher va fi titular in cursa de la Valencia, mai mult decat 3 milioane de euro, adica salariul lui Schumacher pentru fiecare cursa incheiata, in cazul in care sanatatea ii permitea acest lucru. Ceea ce a dus la frenezia amatorilor de Formula 1, se numeste garantia unui brand. Sau pur si simplu certitudine.

La 3 ani de la retragerea din Campionatul Mondial de Formula 1, anuntul ca Michael Schumacher va reveni pe scena a facut ca fanii sa epuizeze biletele la Marele Premiu al Europei (Valencia – 23 august, prima cursa in care ar fi trebuit sa revina la volanul monopostului), Marele Premiu al Belgiei (Spa-Francorchamps – 30 august, a doua cursa) si Marele Premiu al Italiei (Monza – 13 septembrie, cea de-a treia cursa).  Profitul obtinut de FIA pe baza unui simplu anunt a depasit, potrivit estimarilor presei britanice, 19 milioane de euro in doar doua saptamani.

Motivul este lesne de inteles pentru un fan al Formulei 1. E vorba de recordmenul absolut in acest motorsport, e vorba de Pit Sampras sau Borris Becker inapoi cu racheta in mana pentru un Roland Garros sau un Wimbledon, e vorba de Zinedine Zidane inapoi la Mondiale in tricoul Frantei, e vorba de Michael Jordan intr-un meci din play-off-ul NBA. E vorba de legende si nume iscalite pe placute aurite. E vorba despre oamenii care s-au depasit si au devenit eroii unei lumi intregi. Nu trebuie sa fii un fan a lui Schumacher ca sa ii recunosti meritul (chiar daca eu sunt, am fost si, cel mai probabil, voi fi mereu un fan infocat al lui Schumacher si al Formulei 1).

Insa Schumacher nu mai este demult doar un (poate cel mai) priceput pilot de Formula 1. Schumacher este un brand. Schumacher este o certitudine ca oamenii vor veni la cursa doar pentru a vedea masina rosie (Ferrari) cum incearca sa avanseze pana pe podium. Schumacher este o certitudine ca oamenii vor intreba macar cat costa masina pe care au vazut-o in reclama, condusa de fostul pilot de Formula 1. Schumacher este o certitudine pentru orice ar atinge.

Astfel de certitudini sau branduri se iau de bune si nu se mai discuta. Si sunt destule exemple in jurul nostru. Cand la Bucuresti au aparut afisele cu AC/DC in concert in Romania, lumea s-a inghesuit sa cumpere bilete. Acelasi efect si-a spus cuvantul, cel al brandului. Nu conta ca respectivul concert era programat sa aiba loc in lanul de grau de langa Autostrada Soarelui, kilometrul 17 sau la Vulcanii Noroiosi. Oamenii ar fi cumparat bilete oricum. Si au cumparat. Apoi s-a aflat ca totul este doar o gluma.

Cand mergeti la McDonald’s aveti certitudinea unui gust usor de recunoscut. Unora le place, altii il condamna, insa un lucru ramane sigur. E o certitudine faptul ca, spre deosebire de alte fast-food-uri de cartier, acolo aveti parte de o anumita servire si de anumite asteptari.

La fel de adevarata e si treaba cu gustul Coca Cola. Unul usor de recunoscut. Aveti certitudinea ca pentru 5 lei platiti, veti consuma 2 litri din Coca Cola, bautura racoritoare de la televizor. Buna sau rea, e Coca Cola. Si se cumpara.

Se numesc branduri si, daca sunt construite cum trebuie, nu inseala niciodata. Sau aproape niciodata, deoarece nici un lucru nu e perfect.

De fapt, inseala mai tot timpul, pentru ca asa sunt construite.

Lumea e plina de branduri sau de false certitudini. Un brand bine construit te face sa uiti ceea ce cauti. Manipularea este extrem de usor de realizat, atunci cand in fata unui client nu mai sta un produs, ci o idee, o situatie, livrata de un brand. O cursa in care marele Schumacher va reveni in spatele monopostului Calutului Cabrat intr-o noua confruntare cu Alonso sau cu Button ori Hamilton. Doar ca Schumacher nu va mai concura. La fel nici Jordan sau Sampras ori Becker. Insa FIA si Ferrari (care a scos din nou la vanzare dupa anunt tricouri si suveniruri cu chipul lui Schumacher) s-au vazut castigatori din ecuatie. Pentru ca au manipulat asa cum trebuie situatia.

Iar AC/DC nu mai vin in Romania, McDonald’s ingrasa, iar Coca Cola nu e prea sanatos.

1 thought on “Brandul Schumacher”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.