Nedumerirea de la pompe

Circul mult cu mașina personală, așadar mă afectează serios la buzunar modificarea prețului la carburant. Așa că stau de multe ori și mă gândesc dacă aceste modificări de preț, de regulă în sus, au vreo bază reală. Și analizând în mare parte sursele de informare de pe Internet, nu există o bază foarte reală pentru modificările de preț. De aceea stau și mă întreb de ce nu există în România o agenție sau ceva care să reglementeze prețul maxim de vânzare la pompă a diferitelor sortimente de benzină/motorină?

România produce circa 45% din petrolul pe care îl consumă. Avem încă anumite câmpuri de extragere a țițeiului (petrol brut) în partea de Sud-Est a țării și câteva platforme de extragere în Marea Neagră. Avem rafinării de procesare și practic, am putea crede că stăm încă relativ bine …

BP acredita România în 2009 cu rezerve de circa 100 de milioane de tone de țiței, la un consum mediu anual în scădere de aproximativ 9,9 milioane de tone. Dacă toată materia primă extrasă ar fi folosită de România pentru consum, fără importuri, am putea alimenta de la pompele din țară circa 10 ani fără probleme mari.

Dar importăm circa 55%. Ceea ce înseamnă că benzina care ajunge în rezervoarele noastre este produsă în mare parte din țiței cumpărat de pe bursele de specialitate. Iar astăzi prețul pe burse este la jumătatea prețului din 2008, când Occidentul vorbea de un nivel de maxim istoric. Barilul de petrol costă astăzi puțin peste 81 de dolari, în scădere ușoară, după ce la mijlocul lunii iulie prețul atingea 72 de dolari americani.

La noi, prețul benzinei este în continuare în creștere.

Curios, nu?

Cumpărăm de pe piața internațioanlă barili de petrol brut la prețul de 81 de dolari americani, ceea ce înseamnă că 1 litru de petrol crud ne costă aproximativ 50-51 de cenți. Dintr-un litru de petrol brut se obține cantitatea aproximativă de 0,46 de litri de benzină (conform calculelor personale, raportate la prețurile de astăzi și la conversia în sistem metric)

Deci, dacă un litru de țiței din import produce 0,46 litri de benzină, iar România importă cam 55% din cantitatea de țiței pe care o folosește an de an … ne-ar trebui cam 1,17 litri de țiței de import pentru a produce 0,55 litri de benzină, iar restul de 0,45 litri de benzină din fiecare litru să vină din producția proprie. Ceea ce generează un cost de aproximativ 60 de cenți pentru cantitatea de 0,55 de litri de benzină pe care îi producem din țiței importat la fiecare litru de benzină de la pompe. Adică în jur de 1,9 lei pentru cantitatea exprimată.

Până la 4,5 lei pe litru, adică prețul benzinei de la pompe, diferența e destul de mare, în condițiile în care restul de benzină provine din producția proprie, adică prețuri mai mici.

Dacă toată benzina din România ar proveni din țiței importat, atunci prețul brut al benzinei nu ar trebui să depășească 3,45 de lei.  Costă însă procesul de rafinare, transportul, mâna de lucru etc.  Dar îmi vine tare greu să cred că aceste costuri se ridică la 23% din prețul carburantului de la pompe.

Și asta, în cazul în care tot țițeiul necesar alimentării cu benzină a pompelor din țară provine de pe bursele internaționale. Dar nu se întâmplă așa.

De câteva zile prețul benzinei este în creștere cu circa 5-7 bani pe litru la mai toate pompele din țară, deși dolarul a scăzut în weekend cu aproximativ 4 bani, iar la nivel mondial barilul de țiței scade ușor cu câțiva cenți de la zi la zi.

În iulie barilul costa 72 de dolari, adică cu 9 dolari mai puțin decât astăzi, iar la noi prețul benzinei era ieftinit foarte ușor.

Mă întreb : Nu există o asociație, o organizație, o agenție ceva care să monitorizeze prețurile practicate de marii producători și furnizori de carburant? Cam cum există ANRE la gaze, agenția care dictează prețurile maximale pe care furnizorii de gaze naturale le pot percepe de la consumatorii finali, nu s-ar putea crea și o agenție care să monitorizeze prețul benzinei? Nu de alta, dar parcă țițeiul pe care noi îl producem ne costă mai mult decât cel pe care îl importăm (exemple ROMPETROL și OMV-PETROM care comercializează cei mai scumpi carburanți de pe piață, deși dețin câmpuri și platforme petroliere în țară, dar și rafinării locale!!!)

Zic și eu așa.

PS : conversii utilizate –

1 baril țiței = 42 de galoni țiței

1 galon = 3,8 litri

1 dolar = 3,2 lei

1 baril țiței = 19,5 galoni de benzină

3 thoughts on “Nedumerirea de la pompe”

  1. –petrolul se extrage la noi (din pamanturile Romaniei) cu un cost de 14 dolari/baril. Baietii apoi il exporta si il aduc inapoi in tara la pretul inernational. Iata cum fac unii profit pe bogatiile subsolului Romanesc. Cat in privinta unei agentii de supraveghere ,trebuie spui ca si anre e un kk, caci acolo ei fac jocurile distributorilor de gaze si nu au grija consumatorilor .

  2. factorii care determină preţul carburanţilor sunt foarte diverşi. în ordine: staţiile de benzină sunt neşte privaţi, adică merg după cerere-ofertă. dacă lumea cumpără benzină scumpă, cu atât mai bine. la poarta rafinăriei benzina încă e incredibil de ieftină, dar pe retailer nu-l va deranja niciodată un adaos de 200%. costurile de transport de la rafinăria la pompă SUNT mari. la fel şi accizele (care te pomeneşti c-or fi crescut, ca şi asigurările, “din cauza la” TVA, statul n-ar fura şi el un ban cinstit?)
    preţul petrolului, într-adevăr fluctuează, dar acum nu reflectă realitatea. petrolul off-shore (M. Neagră) este scump şi nu merită exploatat decât dacă ţi se termină rezervele interne, (cum face Arabia Saudită, dar nu vrea să spună). probabl ştii de “peak oil” şi de faptul că producţia globală scade vertiginos, aşa că ne îndreptăm către momentul în care nimeni nu va mai putea cumpăra petrolul..
    auzi, ţie ce-ţi trebuie maşină pân’ la urmă? :))

  3. Uiti de accize, sunt foarte mari pe benzina si motorina (aprox. 500 de euro pe tona de motorina). Deci, o jumatate de euro pe litru, adica aprox 2 lei sunt din accize.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.